Vidēji 39% Baltijas mazo un vidējo uzņēmumu (MVU) šī gada uzņēmējdarbības rezultātus vērtē pozitīvi, bet 36% Latvijas, Lietuvas un Igaunijas tos atzīmē kā neitrālus, liecina Luminor bankas veiktā MVU vadītāju aptauja*. No aptaujātajiem Latvijas uzņēmējiem pozitīvu vērtējumu biznesa rezultātiem sniedz vairāk kā katrs trešais jeb 36% mazo un vidējo uzņēmumu vadītāju.
Vairāk kā katrs trešais mazais un vidējais uzņēmums Latvijā šī gada līdzšinējos uzņēmējdarbības rezultātus vērtē kā neitrālus un tikai aptuveni katrs piektais jeb 19% atzīst, ka tie bijuši negatīvi. Vienlaikus vairāk kā puse (61%) mazo un vidējo uzņēmumu Baltijā šogad vairs neplāno paplašināt savu darbību. Vispiesardzīgākie attiecībā uz plāniem par uzņēmuma darbības paplašināšanos šogad ir Igaunijas uzņēmēji, kamēr Latvijas uzņēmumu skatījums ir optimistiskāks – vairāk kā katrs ceturtais respondents ir atzinis, ka šogad vēl plāno paplašināt uzņēmuma darbību.
“Kā liecina mūsu veiktās aptaujas dati, šī gada deviņos mēnešos mazajiem un vidējiem uzņēmumiem ir veicies labi – uzņēmēji ir samērā optimistiski noskaņoti par saviem līdzšinējiem darbības rezultātiem. Tajā pašā laikā redzam, ka uz nākamo gadu uzņēmumi raugās piesardzīgāk, jo uzņēmējus satrauc pieaugošā inflācija un enerģijas cenu kāpums. Globālie procesi diktē apstākļus ne tikai Baltijas un Latvijas valstu uzņēmējdarbībai, tāpēc ir likumsakarīgi, ka pasaules un arī mūsu valstu uzņēmēji šobrīd izvēlas nogaidīt un rūpīgi izvērtēt savas iespējas investīcijām un uzņēmuma attīstībai,” stāsta Ilze Zoltnere, Luminor Korporatīvā departamenta vadītāja.
Baltijas vidējo un mazo uzņēmumu turpmākos attīstības plānus galvenokārt ietekmē inflācijas pieaugums un enerģijas cenu kāpums, ko norāda gandrīz puse uzņēmēju. Bet vidēji katrs trešais atzīst, ka uzņēmuma darbība netiks paplašināta Krievijas karadarbības Ukrainā dēļ, un katrs piektais paplašināšanos neplāno neprognozējamās Covid-19 attīstības dēļ.
Aptuveni 38% uzņēmēju Baltijā šogad nav izjutuši būtisku un tiešu kara Ukrainā ietekmi uz uzņēmējdarbību, no tiem vairāk Latvijā un Igaunijā (43% un 44%), bet Lietuvā, kur karadarbības ietekmi neizjuta 29% uzņēmēju. Tajā pašā laikā Krievijas uzsāktā kara Ukrainā negatīvās sekas visvairāk izjūt Lietuvas mazie un vidējie uzņēmēji, kur to norāda 39%, savukārt Latvijā un lgaunijā to izjūt vidēji katrs trešais uzņēmējs.